Ta hand om din mentala hälsa under COVID-19

Att ta hand om sin mentala hälsa under (COVID-19)

Att ta hand om sin mentala hälsa under (COVID-19)

Effekterna av utbrottet av coronavirus (COVID-19), fysisk distansering och isolering kan få oss att känna oss ängsliga, stressade och oroliga. Läs om vad du kan göra för att ta hand om ditt mentala välbefinnande och se upp för dem omkring dig när vi tacklar dessa utmaningar tillsammans.

På den här sidan

  • Varför är det viktigt att ta hand om sin mentala hälsa under COVID-19
  • Få hjälp nu
  • Hur vi känner och varför
  • Vad kan du göra
  • Relaterad information
  • Håll dig informerad
  • Resurser

Varför är det viktigt att ta hand om sin mentala hälsa under COVID-19

COVID-19-pandemin har förändrat vårt sätt att leva på ett sätt som ingen kunnat föreställa sig. För att skydda oss är det troligt att våra liv kommer att vara annorlunda ett bra tag framöver.

När vi inte kan träffa våra vänner och familj regelbundet kan det vara svårare att hålla koll på hur vi mår.

Att vara medveten om hur du mår och veta vad du kan göra för att ta hand om ditt mentala välbefinnande är en viktig del av att hålla dig frisk under denna utmanande tid.

Hur vi känner och varför

Hur vi känner och varför

Utöver den oro som vi alla känner för hälsoeffekterna av ett virus som det här, har COVID-19 vänt upp och ner på våra liv.

Alla saker vi är vana vid att göra varje vecka – gå i skolan och jobba, träffas med vänner och familj, gå ut på middag, hålla på med sport, åka på semester – allt har förändrats.

Många har förlorat sina jobb och det råder en stor osäkerhet om hur COVID-19 kommer att påverka jobb och ekonomi i framtiden.

Och för människor som arbetar inom hälso- och sjukvård och andra viktiga tjänster har arbetstrycket aldrig varit större.

Under dessa omständigheter är det normalt att känna sig orolig, överväldigad, förvirrad, ledsen eller till och med uttråkad. Men dessa känslor kan ta ut sin rätt, och vi måste alla ta oss tid för att ta hand om oss själva och ställa upp för våra vänner, familj och kollegor.

Sök support under covid-19

Vad kan du göra

Det finns en hel del saker du kan göra för att ta hand om din mentala hälsa och ditt välbefinnande.

Ta hand om din fysiska hälsa

Att träna och äta bra hjälper oss att hålla oss fysiskt och mentalt friska. Läs mer om hur du kan hålla dig fysisk aktiv medan du följer reglerna för fysisk distansering och hittar tips om hur du kan äta bra hemma.

Att få en god natts sömn är en väldigt viktig del av att hålla sig frisk. Om du har svårt att somna kan de här tipsen hjälpa till.

Håll dig uppkopplad under covid-19

Håll dig uppkopplad

Att upprätthålla sociala kontakter är viktigt för att känna sig trygg och frisk.

Du kan fortfarande hålla kontakten med familj och vänner medan du håller en fysisk distans genom:

  • Videochattar
  • Telefonsamtal
  • Online-grupper
  • Småprat med grannar medans ni håller 1,5 meter avstånd från varandra

Utveckla nya rutiner

Vi är vana vid att ha rutiner för att styra våra dagar och ge oss en känsla av normalitet. När nu så mycket verkar utom vår kontroll kommer det att skapa en viss struktur i våra dagar att ge stabilitet och en ”ny normal”.

Detta är särskilt utmanande för familjer som anpassar sig till hemundervisning och distansarbete. Försök att skapa nya rutiner som en familj för att hjälpa till att separera ‘arbete och skoltid’ med ‘familjetid’.

Tänk på de delar av din vanliga rutin som du värdesätter mest och hitta nya sätt att göra dessa till en del av din dag – som att äta lunch med kollegor via videochatt eller hitta en gymnastiksal online.

Ta raster

Var snäll mot dig själv och ta dig tid bara för dig, även om det bara är några minuter för att ta djupa andetag ute i den friska luften.

Planera dina pauser och använd dem för att göra något som får dig att känna dig lugn och glad.

Nå ut till andra under covid-19

Nå ut till andra

Vissa människor är särskilt utsatta av olika skäl. De kan vara äldre, leva ensamma, ha ett kroniskt medicinskt tillstånd eller leva i en utmanande hemsituation.

Att nå ut för att ge människor stöd, om du kan, kan hjälpa ditt mentala välbefinnande och göra stor skillnad för någon annans liv.

Sök support

Det är normalt att ha upp-och nedgångar, och det är viktigt att prata om hur du mår med familj och vänner. I tider som dessa upplever de sannolikt liknande känslor.

Om du vill prata med någon annan men inte är säker på var du ska börja finns det många fantastiska supporttjänster och telefonchattar online.

Men om du känner dig orolig eller deprimerad under en längre tid, kontakta vårdpersonal.

Läkare och andra vårdgivare som psykologer konsulterar via video eller telefon. Ta reda på mer om telehälsoalternativ.

Relaterad information

Ta reda på hur du får tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster och får läkemedel under COVID-19-avstängningen.

Håll dig informerad

Det är viktigt att hålla sig uppdaterad med fakta, men att ständigt anpassa sig till nyheter om COVID-19 kan vara överväldigande, förvirrande och öka ångesten.

Kom ihåg att felaktig information lätt delas, särskilt via sociala medier. Få dina uppdateringar från betrodda källor, såsom statliga webbplatser i Sverige.

Add a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *